Elnézve a hagyományos pénztárakat és a mögöttük kígyózó sorokat sokszor kiszaladt már a számon a boldog sóhaj, miszerint: nincs is jobb dolog az önkiszolgáló kasszáknál. Bár képes vagyok mosolyogni, kommunikatív vagyok és ha igény van rá, még néhány szót is váltok a pénztárossal, alapvetően szeretek a saját tempómban, szó nélkül, mondhatni kussban pakolni. Mi más lenne erre megfelelőbb, mint az önkiszolgáló kassza. Már, amikor.
Igen, ez a manapság már szinte minden nagyobb botban megtalálható technikai csoda szuper, mindaddig, amíg zökkenőmentesen olvasod be a vonalkódot és nem kell segítséget kérned. Ha azonban elakadsz, jön a feketeleves. Én az utóbbi napokban kétszer is kaptam a nyakamba belőle.
Az egyik nagy élelmiszerhálózat boltjaiban a mindig a "vendégnek/vásárlónak van igaza" (akkor is ha nincs) elve már az önkiszolgáló kasszák ideje előtt sem érvényesült. Sokat háborogtam azon, hogy a felvágottas pultnál dolgozók inkább hátat fordítanak vagy nagy elánnal a szeletelőgépeket takarítják, ha látják, hogy vásárolnál. Nekik mindegy, ők nem sietnek sehová. Nem zavarják, hogy téged halálos vizek vernek nagykabátban és az arcizmuk sem rándul, ha már hatan várnak a nyomorult ennivalójukra. Ha nagynehezen sorra kerülsz és elmérik a kért árut, te pedig köszönöd, de nem kéred a többletet, megsértődnek, és ha netán egy kedvesebb arccal találkozol, aki esetleg köszön és egy mosolyt is elereszt, az a felvágottadat képtelen becsomagolni úgy, hogy a kasszáig érve ne a koszos kosárba landoljon a cuccod. De biztos nekem túl nagyok az igényeim.
Igen, itt találkoztam olyan hentessel is, aki határozottan megtagadta a húsdarálást, mondván: vigyek abból, ami már készen van - bár 8-kor zárnak, ő már 6-kor elmosta a darálót, és - idézem - hétszentség, hogy újra hozzá sem nyúl.
Ha a hetente átpakolt polcokon nem találsz valamit, jól gondold meg, hogy kérdezel-e bárkit arról, hogy merre van a só, mert egy "jobbra a második alul" vagy "balra fönt az olajoknál" válasznál többet nem fogsz kapni.
Azt már meg sem említem, hogy előfordult, a kelkáposzta helyett fejessalátát kaptam a raktárból (bár itt legalább némi - tudatlansággal párosult - jóindulattal és segítőkészséggel találkoztam) és az is előfordult, hogy a kasszában engem kérdeztek, mi az, amit a szalagra raktam. Kaptam már azért is a fejemre, hogy olyan terméket tettem a kosaramba, ami nem volt beárazva (vagyis csak a polcon), igaz, volt, hogy itthon vettem észre, hogy a kivit krumpli áron számolták fel (fordítva nagyobb szívás lett volna) - hiszen majdnem ugyanúgy néz ki és részletkérdésekkel nem foglalkozunk.
Nos, az ilyen és ehhez hasonló kellemetlenségek egy részét az önkiszolgáló kassza kiküszöbölheti, gondoltam, de ami a minap ott fogadott, arra nehezen találok szavakat. A napi szintű áremelkedéseket, úgy tűnik, az árcédulák nem követik, és amikor lehúztam a már korábban is méregdrága spagettiszószt, a monitor majdnem dupla árat mutatott, mint a polcon jelölt. A barátommal összenéztünk és úgy döntöttünk - bár ki tudnánk fizetni - de nem óhajtunk 5000 forintos spagettit enni, így segítséget hívtunk, hogy néhány terméket szedjenek ki a virtuális kosarunkból. Hiába mondtuk, hogy tök más ár volt a polcon feltüntetve, és így ezt köszönjük, nem kérjük, az önkiszolgáló kasszák szigorú őre ránk se nézett. Dúlva-fúlva kiszedte a termékeket a listáról és egy viszlát, szívesen, helló, csá nélkül elviharzott.
Két nappal később ugyanitt kenyeret vásároltam. Előre tudtam, hogy baj lesz belőle, mert még soha nem sikerült leolvasnom a kódját, MINDIG eladó segített, most sem volt másképp. Elregéltem a gondomat, ő pofákat vágott és még mormolt is valamit, hogy nem hiszi el, hogy ezt nem lehet megoldani. Nos, hál'istenek neki se sikerült, csak a kód beírásával. Amikor megkérdeztem, hogy erre a módszerre van-e vásárlói opció, elviharzott. Gondolom, nincs.
Kedves eladók, önkiszolgáló kasszások, húspultosok! Ha még eddig senki nem mondta volna, nem szívességet tesztek, ugyanis ez-a-munkátok. Igen, te azért állsz a szalámik mögött, hogy amikor kérek, a lehető leggyorsabban leszeleteld nekem a KÉRT mennyiséget, neked pedig, aki az önkiszolgáló kasszánál lődörögsz, a vásárló segítése a feladatod. Akkor se vágj pofákat, ha a vevő a hülye, de akkor pláne nem, ha a nyomorult üzlet képtelen lépést tartani a változásokkal.
Tudom, szívás, hogy abba kellett hagynod a beszélgetést egy percre, és az is fáj, hogy vissza kellett tenned két terméket a helyére, miután nem kértem, de ha jól tudom, azért vagy ott. Érted? Ezért kapod a fizetésedet.
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.