A fickó, aki Bruno Marsra kéri meg a nője kezét baseball meccs után. A saját halálát eljátszó vadmotoros; az olimpiai ezüstérem után átadott gyűrű; a plakáton, teljes nevet említve ígérgető férfi... Csak, hogy a legismertebb nyilvános lánykérésekről beszéljünk.
Ilyenkor illik úgy csinálni, mintha valami különösen meghatót látnánk - miközben van valami visszatetszést keltő ezekben a rítusokban. Miért is? Mert ha a nő igent mond, boldogan tapsol a tömeg, ha viszont nem él a lehetőséggel, nyilvánvalóan aljas, hidegszívű ribanc - a férfiú pedig a világ legromantikusabb hősszerelmese.
Normális esetben két ember kapcsolatának jövője csak rájuk tartozik. Ha ők közösen eldöntötték, mit szeretnének, természetesen megoszthatják örömüket akár az egész világgal: erre való az eljegyzési buli - de hahó, maga az esküvő is! Amikor azonban egy teljes lelátó, fanfárok, vuvuzelák, egy komplett cigányzenekar és baseball csapat kell a lánykéréshez, valami általában bűzlik: nem ritka, hogy a kérő egy korábbi ballépését igyekszik helyrehozni a látványos gesztussal.
A hazugságot, az önzést, a megcsalást, egy pofont, vagy éppen a másik ember semmibe vételét azonban nemhogy nem gyógyítja a gyémántgyűrű, de még ront is rajta. Mert ahelyett, hogy a két érintett a problémát négyszemközt - esetleg szakértői segítséggel - megbeszélné, a flashmob fényében a gond eltörpül, és az ítélőképességet elhomályosítja a grandiózus rituálé.
Márpedig a problémák az esküvő után is ott lesznek, a fájó sebeket pedig nem gyógyítja be semmilyen pótcselekvés, csak az őszinte megbánást tükröző valós tettek, a hétköznapok mezején.
De mi van akkor, ha nincs a háttérben semmilyen sötét titok, egyszerűen csak maradandó élményt akar adni, vagy meglepetést okozna a kérő? Természetesen ilyen is van - bár a nyilvános lánykérések mögötti történetek ismeretében ez a ritkább. Akárhogy is, gondoljunk csak bele, miféle nyomást helyez a passzív félre az ilyesfajta ingyen cirkusz: teljesen mindegy, hogy ő hol tart, hogyan látja a kapcsolat jövőjét, pontosan tudja, hogy ILLIK igent mondania - különben nemcsak fájdalmat okoz a párjának, de meg is szólják ridegségéért.
Pedig nem biztos, hogy rideg: lehetséges, hogy várna még az oltár elé vonulással, esetleg egyáltalán nem vágyik ilyesmire. De vajon egy nyilvános gesztus keretében számít ez egyáltalán egy percre is? Akinek a kezét így kérik meg, az bizony elveszíti a kontrollt: fel sem merül, ő mit akar, mire vágyik, hol tart. Hirtelen elvárássá válik, hogy a feladathoz felnőve azonnal igent mondjon.
Lássuk be, amikor egy olimpiai érem - ami egy élet munkájának eredménye - átvétele után térdel le a szerelmes jóember, az bizony garantálja, hogy minden szempár rá szegeződjön a tényleges hős - az érmet elnyerő nő - helyett. Amikor valaki Oscar-díjas alakítással rendezi meg a saját halálát, hogy aztán felpattanjon és átadja a gyűrűt, megint csak a főszereplő színében tetszeleg, akit mindenki figyel.
A házasság azonban nem one man show, szóló ária, monodráma: a házasságnak akkor van esélye a sikerre, ha ketten vesznek részt benne, dolgoznak rajta - és "látszanak".
Látszanak - de nem a külvilág számára, hanem elsősorban egymás előtt, együtt. Ha tehát jót akarsz, szépen elfelejted a nyilvános lánykérésről szőtt álmaidat, akár férfi, akár nő vagy. Egyetlen kivétel létezik csupán: ha jó előre megbeszéltétek, hogy mindketten ezt akarjátok...
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.