Mondd ki, amire vágysz, különben sosem kapod meg!

Megvan az az élmény, amikor egy nehezebb nap után a pároddal beszélgetve valami kis apró konfliktus elmérgesedik, és hirtelen bántó dolgokat dobáltok egymás fejéhez?

Nyugi, nem csak nálatok történik ilyen. Most megosztom veled az erőszakmentes kommunikáció (EMK) stratégiáját, amit úgy is elképzelhetsz, mint egy varázspálcát, amit ha helyesen használsz, képes leszel (szinte) bármilyen konfliktust - még időben - feloldani.

Lássuk tehát a négy lépést!

1. Azt mondd, ami valóban bánt!

Az első és legfontosabb hiba, amit rendszeresen elkövetünk egy vitát megelőzően, hogy könnyedén általánosítunk, nem figyeljük meg saját érzéseinket kellő alapossággal. Például amikor azt mondom, hogy "Nem is vagyok fontos neked", valójában arról van szó, hogy például Valentin-nap alkalmából elvártam volna, hogy meglepj egy bonbonnal. Mi jogosít fel mégis arra, hogy az előbbit mondjam, és ne ezt: "Szerettem volna, hogy meglepj egy csokoládéval, mert nekem fontosak az ilyen apró ajándékok, és most kicsit csalódott vagyok"?

Belátható, hogy a "Nem is vagyok fontos neked" mondat után nehezen kerülhető el a veszekedés. A második esetben a férfi lehetőséget kap kompenzálni, örömet szerezni mással, mivel érti, hogy mi is a bajom valójában. (Persze ehhez elengedhetetlen, hogy mindkét fél ismerje és törekedjen az EMK-ra.)

2. Tudd - és mondd is ki! -, hogy pontosan mire lenne szükséged!

Akárcsak az érzések, úgy az igények is tiszteletet érdemelnek. Hogy mit is értek igény alatt? Az nem igény, hogy "Ne menj el drágám a haverjaiddal sörözni, mert veled szeretnék lenni!" A szükségletem valójában nem az, hogy ma este legyél velem. Ez csak egy megoldási lehetőség a valódi szükségletemnek. Ha ilyet mondok, akkor valójában arra vágyom, hogy elég erősnek érezzem a kapcsolatunkat, hogy ne legyek féltékeny, hogy legyen önbizalmam, hogy ne féljek attól, elveszítelek.

Forrás: Shutterstock

Ha ezt meg tudom fogalmazni a másik felé, könnyen dolgozhatunk azon közösen, hogy ezt a vágyott állapotot elérjük - és esetleg a párom tud olyan megnyugtató, kedves szavakat intézni hozzám, amik megnyugtatnak. Vagy éppenséggel tenni valami olyat, amiből szavak nélkül is ezt érezhetem.

3. Mondd el, mi segíthetne rajtad!

Az utolsó lépése az EMK-nak, hogy megfogalmazzak egy kérést, ami az adott szükségletemet kielégíti. Egy kérés, ami se nem manipulatív, se nem tiltó. Legjobb, ha konkrét kéréseket fogalmazok meg, de azért nem követelőzően. Például: "Szeretném, ha többet beszélgetnénk a kapcsolatunkról és egymásról, mert sokszor vannak alaptalan kétségeim a jövőnkkel kapcsolatban." Vagy: "Szeretném, ha a jövő héten tartanánk egy randinapot, mert úgy érzem, mostanában nem törődtünk egymással eleget."

Az erőszakmentes kommunikáció egy igen komplex és sok veszélyt rejtő kommunikációs stratégia. Tényleg olyan, mint egy varázspálca: érdemes a lehető legjobb szándékkal használni.

Különösen igaz lehet egy új kapcsolatban, ahova sok előzetes elvárással, szokással érkezünk, amiket érdemes magunk mögött hagyni. Elsőre észszerűtlennek tűnhet az erőszakmentes kommunikáció stratégiája, de amint megpróbálod alkalmazni a gyakorlatban, rengeteg keserűségtől kímélheted meg magadat - és a szeretteidet egyaránt.

Plusz egy jó tanács:

A hatékonyság érdekében magyarázd el a stratégiát annak a személynek is, akivel szeretnéd alkalmazni! Esetleg beszéljétek át egy korábbi veszekedéseteket, hogy hol csúszhatott félre a kommunikáció.

Kiszel Sára

Forrás: Mudra László
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?