Az egészséges kapcsolat 5 alappillére

Ideális társ, örökké tartó szerelem, tökéletes házasság? Ez csak akkor létezhet, ha a kapcsolat alapjai egészségesek. De mik is a legfontosabb pontok?

1. A kölcsönös tisztelettel kezdődik minden.

"A mosogatólány nem párja a királyfinak" - tartja a mondás, és itt persze nem társadalmi státuszról van szó, sokkal inkább személyes tulajdonságokról, belső beállítottságról. Kölcsönös tisztelet csak két hasonló tudatossági szinten lévő ember között alakulhat ki - ez pedig rendkívül fontos, hiszen enélkül nincs harmonikus lét, sem párkapcsolati fejlődés, hanem az egyik fél a másik kiszolgálójává válik.

2. Ne add fel magad a másikért!

Hajlamos lehetsz feladni önmagad a másik kedvéért - az elején szerelemből, később pedig megalkuvásból:

  • Ha ő rockzenét hallgat, akkor rock koncertekre jársz vele.
  • Ha szenvedélyes focidrukker, örömmel kíséred el meccsre.

Később aztán eltűnik a lelkesedés, és csak azért tartasz vele, mert másképp nem tudnátok időt tölteni együtt. Végül aztán azért, mert félsz a magánytól. Pedig az lenne az alapvető, hogy ami eddig fontos volt számodra, azt ne engedd el akkor sem, ha kapcsolatban vagy - lehet szó érdeklődési körről, barátokról vagy hobbiról.

Hiszen a külön töltött idő a kapcsolatnak is jót tesz, mert így lehetőségetek nyílik hiányozni a másiknak - így pedig kölcsönös lesz a minőségi időtöltésre való igény: vagyis nincs telefon a kézben, nem filmet néztek, hanem időnként kizárólag egymásra fókuszáltok.

3. Elengedhetetlen, hogy inspiráljátok, motiváljátok egymást.

Ideális esetben nemcsak a párodat szereted, hanem azt is, akivé válsz/váltál mellette. Egyszer megkérdeztem egy baráti társaságban: honnan lehet tudni, hogy eljött a szakítás ideje? "Onnan, hogy már utálom azt, amilyennek érzem magam mellette." - Ennél tökéletesebb választ ma sem tudnék elképzelni, mert ebben minden benne van. Igenis fontos emellett, hogy az inspiráció ne egyoldalú legyen, hanem abszolút kölcsönösen motiváljátok egymást az élet minden területén.

Forrás: Shutterstock

4. Bármi is történik, a kommunikáció a kulcs.

Nincs olyan dolog, amit ne lehetne megbeszélni: csak épp nem mindegy, hogyan, mikor és milyen keretek között. Ne csak hétköznapi dolgokról beszélgessetek! Nálunk nagyon bevált a féléves bizonyítvány - vagy nevezzük inkább félév-értékelőnek. Leülünk egy pohár sör, bor, tea vagy kávé mellé, és átbeszéljük az elmúlt időszakot, például:

  • Mi zavar a másikban?
  • Min kéne változtatni?
  • Mi az elkövetkezendő időszak célja?
  • És persze mi az, amiben egymás mellett, egymás segítségével sikerült fejlődnünk?

Figyelem, a vádaskodás/indulatos lerohanás szigorúan tilos, ez a konstruktív beszélgetés ideje!

5. Tanuljátok meg kezelni a stresszt, a dühöt, a frusztrációt!

Vannak olyan élethelyzetek, amikor az ember szinte elviselhetetlen teher alatt van. Az egyik legfontosabb tapasztalat, amit az évek során szereztem, hogy vannak mondatok, amiket ilyenkor nem szabad kimondani. Mert olyan rombolást végezhetsz velük, ahonnan nincs - vagy csak nagyon nehezen van - visszaút.

  • "Nem csodálom, hogy az exed is inkább félrelépett."
  • "Te is ugyanolyan hülye vagy, mint az anyád."
  • "Nélkülem sehol sem lennél..." - és még sorolhatnám."

Próbáld meg nem a párodra hányni a feszültséget - főleg, ha nem is ő tehet arról az adott helyzetről, ami idegessé tesz téged. Persze nincs olyan, hogy valaki mindig makulátlan úriember/úrinő, de azért érdemes törekedni rá. Létezik egy sor stresszkezelési technika, ami ilyenkor segíthet - tanuld meg a számodra leginkább megfelelőt, legyen szó bokszzsákról, durva zenéről, futásról vagy meditációról!

Forrás: Shutterstock
SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

    Ezt olvastad már?