A felnőtt balettől is ez tartott vissza: féltem, hogy megint én leszek a legöregebb. Különben sem akartam rózsaszín tütüt - már gyerekkoromban sem. Inkább rendőr, állatviselkedés kutató és paleontológus szerettem volna lenni. De a kilencvenes években egy kicsit utolért a balett láz: az Anna című sorozat után - az osztálytársaimmal együtt - egy múló pillanatra én is Anna akartam lenni. És persze rojtosra olvastam a Táncból kitűnő, matekból elégtelen című lányregényt.
Majdnem három évtizeddel később, úgy egy hónapja arra ébredtem, hogy na, márpedig én balettozni fogok! Légies akarok lenni és nőies. Szeged amúgy is a balett városa. Elkezdtem keresgélni, és megakadt a szemem egy Tiszavirág nevű tánciskolán. Ez jól hangzik, a tiszavirágok kecsesen libbennek (és reméljük, hogy az én táncos karrierem nem lesz tiszavirág életű).
Amikor elmentem az első alkalommal, még hezitáltam kicsit. Hiszen nincs bennem semmi kecsesség. Katona voltam, krav-magáztam, meg spartanoztam, és különben is, már harminchat éves vagyok. De az iskola vezetője, Enikő megnyugtatott, hogy ő táncolni sem akart, csak a kislánya miatt alapított tánciskolát. És negyven évesen vágott neki a balett tanulásnak. Itt lehetsz harminc pluszos vagy XXL-es, senkit sem érdekel.
Egyelőre nem tudok választani, így kipróbálom mindkét stílust. A kortárs balett órán egy félkész koreográfia betanulásába csöppenek. Tök hülyén érzem magam, mert mindenki tudja a lépéseket, csak én nem. Összehangoltan, kecsesen mozognak, én kicsit lemaradok a többiektől, mert minduntalan az oktató felé pislogok, hátha elcsípem a mozdulatot.
Fél óra után azon kapom magam, hogy egész jól megy. Amikor ötödszörre indul újra az aláfestő zene, én is forgok, libbenek, suhanok a többiekkel. Óra végére nagyjából már meg is van az egész koreográfia. Döbbenten veszem észre, hogy a kezdeti esetlenség ellenére csak megtanultam egy komplett, pár perces mozdulatsort - még ha nem is megy egyből tökéletesen.
Biztosan nem hallom jól, hogy fondü meg frappé - vigyorgok magamban a klasszikus balett mozdulatok nevein. Nincsenek rózsaszín tütük, de a lányok (és asszonyok) dresszben, harisnyában, szoknyácskában és balettcipőben állnak a híres, tükrös korlátsor előtt.
Követem a tanár mozdulatait, a darabos mozgásom egyre lágyul, és a tükörbe nézve egy teljesen más Esztert pillantok meg: egyenes gerinc, nyújtott nyak, ó, hát én is tudok fél lábon, lábujjhegyen állni, fejem fölé tartott karokkal, mint egy igazi balerina!
Szerintem nincs olyan nő, akire a balett ne lenne jó hatással. Megnyúlik a gerinc, jobb lesz a tartás, kecsesebb a test. Kőkemény izommunka rejlik a lágy mozdulatok mögött, ráadásul az agyat is megdolgoztatja a mozgás koordinálása. Az ember kizárja a külvilágot, mintha csak meditálna. Aztán néha azon kapod magad főzés közben, a tükör előtt elhaladva vagy sorban álláskor, hogy akaratlanul is ismétled a tanult táncmozdulatokat - és közben egy pillanatra rózsaszín tütüs prímabalerinának érzed magad.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.