Szépírás workshopra érkezett, de abban a pillanatban tudta, hogy itt valami több fog történni annál, mint hogy betűket írogat egész nap néhány ismeretlennel.
A "szépírás napot" (utálta a workshop szót) egy kalligráfus tartotta, aki addigra már gondosan kikészítette a kis asztalokra a puha, szűz papírokat, és az új, színes ecsetfilceket. A bevezető után munkához láttak, megtanulták az alapokat, a mozdulatokat, és megszülettek az első betűk is. Az igazat megvallva csalódott magában. Azt hitte, hogy mivel rajzos kézírása volt - amelyet tizennégy évesen "fejlesztett" ki magának -, majd könnyebb lesz a régi-új tudást elsajátítania. Tévedett, de nem keseredett el egy percre sem. Sőt. Valami otthonosság érzés és nyugalom árasztotta el.
A férfi lendületesen, szenvedéllyel mesélt a múltjáról, történetéről. Egykori önmagáról, arról az olvashatatlanul író kamaszról, aki egy nyár alatt újra megtanult írni. Még megvan a naplója, amiben egy negyedéves kihagyás után újra jegyzetelni kezdett. Olyan, mintha a két oldalt nem ugyanaz a személy írta volna. Beszélt az írásról, mint művészetről, a nyugalomról, ami akkor önti el, amikor tollat fog a kezébe.
Mindent értett. Minden szót. Hiszen ő is átélte. Rohamokban törtek rá az emlékek. A gimnázium előtti nyár, amikor szórakozásból a Kner nyomda klisékönyvét másolgatta, és amelytől végül kialakult a saját kézírása. Nagyon szerette. Igazán ő volt.
Szeptemberben aztán gimnazista lett, és magyartanára hamar kiszúrta magának a "cirádás", "olvashatatlan", "rettenetes" kézírást. A középiskolai helyesírási versenyen már "nem bírt ránézni, odaadta hát egy másik tanárnak, hogy javítsa ki ő." Amúgy nulla hibapontos lett. Az érettségi előtt pedig megszületett az ítélet is: "Ha így írsz érettségin, egyest adok külalakra."
Vívódott. A Tótékról készült érettségi dolgozat végül mérnöki pontosságú zsinórírással íródott, mintha egy hatéves vetette volna papírra. Semmi ciráda. Semmi játék. Semmi lendület. Ötöst kapott ugyan, de vesztett. Egy komoly emberi harcban bukott el. Tudta jól: ezt hívják megalkuvásnak.
Aztán közel két évtized múltán elvetődött egy helyre, ahol egy lelkes és lelkesítő ember az íráskép, a "betűrajzolás" (ahogy ez a kalligráfus az írást következetesen hívta), és a személyiség összefüggéséről és fontosságáról beszél. A "másállapotról", amit az ember akkor érez, ha a fehér papírra valami fontosat, igazán szépen örökül hagy.
Búcsúzóul még leírta... vagyis lerajzolta a nevét. Kétszer. Pirossal. Igen, ez volt ő. Önazonos, felszabadult és gyógyult.
Nyitókép: Shutterstock
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.