Mert bizony itt nem a lájk a lényeg. Sok esetben ugyanis regisztrációhoz kötik a szavazási lehetőséget. Ilyenkor pedig már éppen csak a bugyid színét nem kérdezik meg, minden egyebet azonban igen. De legalábbis az adataidat, elérhetőségeidet mindenképpen. Amikkel aztán sáfárkodnak is rendesen.
Nem, ez nagyon is legális. Hiszen te magad pipáltad ki, hogy elolvastad az ÁSZF-t és beleegyezel mindenbe. És bizony ennek a röpke 27 oldalas dokumentumnak az egyik pici pontja szerint, Te bizony hozzájárulsz ahhoz, hogy az adataidat kereskedelmi célokra használják. Hát nem nagyszerű?
Mit gondolsz, honnan érkezik az a sok közösségi vagy promóciós levél, illetve spam a postafiókodba? És miért kapsz nap mint nap ismeretlen számokról érkező, bosszantó telefonokat biztosítóktól és pénzügyi cégektől?
Néha csak annyi is elég, hogy véletlenül rákattintasz valamire. Egy hirtelen felugró ablakra, és hopp, már meg is vagy! Onnantól kezdve nem szabadulsz, jön a levéldömping ezerrel! Spamküldő automatáknál még leiratkozni sincs lehetőséged, vagy legalábbis ezen szándékoddal pont az ellentétes hatást váltod ki. Ha rákattintasz a leiratkozás gombra, csak a malmukra hajtod a vizet, ugyanis így továbbra is sodródsz majd az árral, hiszen te magad erősítetted meg, hogy nem a vakvilágba spriccelik szét üzeneteiket. Kétséged se legyen afelől, hogy a kéretlen levelek nem szűnnek meg.
Bizonyára te is rájöttél már, hogy sokkal olcsóbb és kifizetődőbb egyes cégeknek nyereményjátékok vagy pályázatok címén adatokat gyűjteni, mint esetleg azokat megvásárolni. Ráadásul olyan módon, hogy közben a társadalmi szerepvállalás ürügyén "jótékonykodnak".
Miért is kellene az adataim megadását igénylő regisztrációs folyamat során - amikor egy szerencsétlen sorsú, beteg gyermek támogatására kívánok szavazni - beleegyeznem abba, hogy ezentúl a megadott elérhetőségeimen reklám célú üzenetekkel zaklassanak? Mert utóbbiak megtétele nélkül a pályázat kiírója - egy pénzügyi cég - szerint nem érvényes a regisztráció, és a csemete sem kaphat tőlem egyetlen szavazatot sem. Így kevesebb eséllyel indul a pályázaton, és a számára sokat jelentő, ám egyébként nem túl nagy összeg megnyerésétől is távolabb kerül.
Igen, köztudott, hogy a kutya és a gyerek nyerő páros ha szívlágyításról van szó, egy beteg lurkóért pedig szinte bármire rávehető egy jóérzésű személy. De ily módon felhasználni apróságokat egyéni, önös érdekeink érvényesítéséhez, számomra visszataszító. Önzetlen segítségről itt aligha beszélhetünk.
Léteznek ezen kívül más típusú, de legalább ennyire unszimpatikus marketing fogások is. Pl. amikor beküldött fotók alapján választják ki a nyerteseket. Igen, kedves olvasó, ez érthető lehet egy szépségverseny meghirdetésekor, na de amikor az "év vásárlóját" keresik? A cím ily módon nehezen értelmezhető, hiszen a jelentkezés feltételéül, vásárlásra utaló bizonyítékok bemutatását nem szabják meg. És mi alapján választják ki az esélyeseket? Fontos szempont a hajszín, melynek mennie kell az áruház logójához?
Ne már, legyünk már gyanakvóbbak!
A szavazások és sorsolások módjáról pedig ne is beszéljünk. Azaz beszéljünk csak, mert ezen a téren is bőven találhatunk hiányosságokat. A „Szavazz erre vagy arra!" helyzetben bizonyára te is érezted már úgy, hogy mindig azé a győzelem, akinek több az ismerőse, vagy van egy sokezres rajongótáborral felszerelt celeb pártfogója. Emellett, az is előfordul, hogy informatikus "turbózza fel" a nyertes szavazatait teljesen szabálytalan módon. Ezért az ilyen esetekben, inkább ne a lájkok számától függjünk, döntsön a vakszerencse!
A véletlenszerű sorsolások bizonyos esetekben igazságosabbak, még akkor is, ha nem is tudjuk mindig ellenőrizni azok szabályos kivitelezését. De ne felejtsd el, bárhogy legyen is, a nyertesen kívül, mindenki más csak veszít az "adatgyűjtős játékokon". S nem azért, mert nem ő volt a nyerő, hanem mert úgy „szabadították meg" személyes adataitól, hogy annak jóformán a tudatában sem volt.
Mivel azonban én „sem rokona, sem ismerőse nem vagyok senkinek" itt, és adatokat sem kérek, ezért, ha tetszett, nyugodtan lájkolhatod a cikket. :)
Nyitókép: iStockphoto
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.