A menstruáció nem luxus, a menstruációs szegénység azonban valós probléma

magazin kibeszélő menstruáció menstruációs szegénység edukáció
Negyvenezerért rendelnél ruhát, de még így is 990.- a szállítási díj? Felháborító! Drágább lett a popcorn a moziban? Pokolba velük! 100 forintot képesek elkérni az étteremben, ha elvitelre kéred az ebédet? Oda se megyünk többet! - Érzed, hogy ez mennyire nevetségesen hangzik?

Tény és való, bosszantó ráfizetni a szállítási díjat egy több tízezres ruharendelésre, és valóban senki nem tapsikol örömében, ha egy korábban ingyenes szolgáltatásért hirtelen elkérnek néhány tíz forintot. Azonban az a probléma ezzel, hogy annyira megszoktuk, hogy nekünk minden alanyi jogon jár és azonnal, és annyira hozzászoktunk a kényelemhez, hogy tényleg van, aki képes elhitetni magával, hogy ezek valós és jogos problémák.

És persze, lehet hőbörögni, hogy milyen kényelemről beszélek, csak ezt lehetőleg ne olyan tegye, akinek mindig a legújabb iPhone van a hatalmas, több tízezres műkörmei között, miközben a szoli-edzőterem-fodrász nem épp olcsó szentháromságban éli az életét. Vagy ne azok, akiknek derogál megvenni a havi bkv bérletet azért, mert drága, miközben a sarki kisboltba is kocsival mennek. És természetesen a több százezres, akár milliós értékű ékszerekkel és órákkal feldíszített járókelők szájából sem lesz sajnos hiteles a panaszáradat.

Forrás: Shutterstock

Nem kell belekeverni a szegény éhező afrikai gyerekeket, akikkel valószínűleg mindenkinek az édesanyja megindokolta, hogy miért nem pazarlunk. Még valahol érthető is, ha ez kevésbé hatja meg az embereket, hiszen az olyan távol van tőlünk, hogy amíg nem látjuk testközelből, nehéz is felfogni, hogy miről van szó valójában.

Azonban, ha igazi szegénységet és nélkülözést akarunk látni, vagy azt, milyen az, amikor tényleg nincs kényelem, egyáltalán nem kell Afrikáig menni. Elég egy kicsit körbenézni magunk körül.

Példának okáért vegyük a menstruációs szegénységet. El tudod képzelni, hogy vannak olyan nők, akiknek pusztán az is hatalmas anyagi terhet jelent, hogy nők? Nem azért, mert nem tudnak havonta több tízezret elkölteni ruhákra meg sminkekre, hanem azért, mert képtelenek előteremteni azt az összeget, ami ahhoz szükséges, hogy betétet vagy tampont vegyenek, nem is beszélve a környezettudatosabb alternatívákról. Nem a luxizásról van szó, nem az a probléma, hogy nem tudják megvenni a legfrissebb okostelefont, és szégyenszemre be kell érniük az eggyel korábbi szériával. A menstruáció nem luxus, az intim termékek nem elhagyhatók a normális működéshez.

Az tudtad, hogy hazánkban is vannak olyan fiatal lányok, akik sokszor anyagi okok miatt nem tudnak megfelelő higiéniai termékekhez jutni a menstruációjuk idején, ez pedig odáig is vezethet, hogy a vérzésük ideje alatt képtelenek eljutni még az iskolába is?

Forrás: Shutterstock

Pont azért, hogy ez a megdöbbentő helyzet változzon, a Procter & Gamble összefogott a Rossmannal, hogy együttes erővel enyhítsenek a menstruációs szegénység okozta nehézségeken:
Minden Rossmannban vásárolt Always betét csomag után egy darab betéttel segíti a Procter & Gamble a Magyar Vöröskereszt #lánybólnővé programját. Eddig összesen 47.670 csomag, azaz 953 400 db Always betétet adományozott a Procter & Gamble Always márkája ennek a programnak köszönhetően iskolás lányoknak.

A program nemcsak a tárgyi adományokról szól, hanem az edukációról, és arról is, hogy csökkenjenek a menstruáció miatti iskolai hiányzások, és az iskola esetleges teljes otthagyása a hátrányos helyzetű térségekben. Emellett pedig 2021 óta már 500 iskolában vált elérhetővé a #RedCrossBox, amelyekből az iskolák bármely tanulója kérhet intim betétet, ha szüksége van rá.

Legyünk figyelmesebbek egymással, és ne hagyjuk, hogy a piszlicsáré kellemetlenségek elvegyék a figyelmünket a valós problémákról!

Nyitókép: Shutterstock

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.