Titkok Johann van Eyck Wéber Krisztina Arnolfini esküvő festmény
Johann van Eyck híres Arnolfini esküvő című képe valószínűleg neked is ismerős. De azt biztos nem tudtad, hogy a festmény igencsak furcsa részleteket rejt.
Forrás: Wikipedia

Eleve adott egy elegánsan öltözött pár, akik valamiért mégis egy igen szűk, egyszerű fapadlós szobában álldogálnak. A gazdagságnak és a puritánságnak ez a (számunkra) furcsa keveredése viszont mindennapos volt a 15. századi Flandriában, ahol a luxust imádó uralkodó réteg hagyta érvényesülni a polgárságot is. Abban biztosak lehetünk, hogy a képen látható pár is gazdag.

A finom, drága anyagok, a nő ruháján látható hermelinszőr és a férfi nerccel bélelt, drága bársonyköpenye is nagyon jól mutatja ezt. Ám a földön heverő fapapucsokból arra következtethetünk, hogy ez a férfi nem az arisztokráciához tartozik.

Tudni kell, hogy ezeket a lábbeliket arra használták, hogy az utcán ne lépjenek sárba. De egy nemesember mit keresne az utcán gyalogolva? Hiszen az uralkodók lóval vagy gyaloghintóval közlekedtek.

És a szerény fapadló helyett is márványpadlós palotában lépkedtek. Vagyis Arnolfini egy igencsak gazdag polgár lehetett, amit a hátsó falon látható tükör is bizonyít. A késő gótika korában igencsak szokatlan volt egy polgár házában egy ilyen tükör.

Forrás: Wikipedia

Érdekesség még, hogy ekkoriban a házasulandóknak nem volt szükségük sem papra, sem tanúkra ahhoz, hogy összeházasodjanak. Elég volt az egymásnak tett eskü. Viszont a tükörben látható, ahogy két tanú érkezik a szobába. De mihez kellettek vajon? Hát ők lehettek a tanúk a vagyoni viszonyokat rendező házassági szerződéshez! Honnan gondolhatjuk, hogy ilyen szerződésre sor kerülhetett? Azt ismét az apró és számunkra már titokzatosnak számító jelek árulják el!

Forrás: Wikipedia

A kutya például a jómód és a hűség szimbóluma. És a menyasszony a jobb kezét a szokásrenddel ellentétesen nem a férfi jobb, hanem bal kezébe rakja. Ez azt mutatja, hogy nem egyenlő anyagi helyzetű párról van szó. Nyilvánvaló, hogy a hölgy volt az alacsonyabb rangú, így bizony szükségeltetett a házassági szerződés megkötése.

Nézzük meg közelebbről a férfit, és máris jól láthatjuk, hogy a vőlegény keze ugyanolyan fehér és ápolt, mint a menyasszonyé, de a keskeny, leesett váll is jól mutatja, hogy nem kellett fizikai munkát végeznie. Arca pedig érzékelhetően hűvös ravaszságot sugároz.

És akkor a legizgalmasabb kérdés: vajon várandós-e a menyasszony, vagy csak a ruha szabása tréfálja meg a szemfüles műkedvelőt?

Forrás: Wikipedia

Bár a korszak ruhadivatja ez a buggyos, mell alatt vágott fazon volt, de a kigömbölyödő pocak és a tipikus kismama póznak számító, finoman és gondosan a hason tartott kéz erre utal. És az asszony fejénél látható, fából készült, a leendő anyák védőszentjét, Szent Margitot ábrázoló faragás egyértelművé teszi, hogy a pár babát vár.

Micsoda fertő!

Nyugodtan mondhatjuk, hogy ez a kép az első polgári esküvői "fotó". Hiszen az arisztokratákról szokás volt portrét készíteni, azonban bankárokról, kereskedőkről ez az elsők között készült saját környezetükben ábrázolt festmény.

És a ti esküvői fotótokból milyen intim részleteket tudna 500 év múlva kideríteni egy művészettörténész? ;)

Pletykás festmények - Renoir: Az evezősök reggelije http://www.she.hu/kultur-mi/20170413-renoir-festmeny-kultura-mit-mesel-a-kep-muveszettortenet.html

Nyitókép: Wikipedia

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.