tudatos vásárló akció leértékelés magazin kupon átverés Black Friday
Akció, sale, leértékelés, kuponnapok, Black Friday. Szinte már egész évben azt érezhetjük, hogy soha vissza nem térő alkalmi kedvezmények várnak minket a boltokban. De mielőtt mélyen a pénztárcánkba nyúlnánk vagy megcsapolnánk a bankkártyánkat, gondolkodjunk egy kicsit.

Előnyös üzletet mindenki szívesen köt és sokkal nagyobb öröm valamihez kedvezményesen hozzájutni, mint kifizetni érte a teljes összeget. Főleg, ha nagy értékű vásárfiáról beszélünk, például egy háztartási gépről, telefonról, számítógépről és társairól. Egy százezres mosógépnél ugyanis akár már egy tíz százalékos akció is jól jöhet, hiszen így spórolhatunk tízezer forintot. A kedvezményeket tehát szeretjük, ez nem is vitás. Mostanában azonban

lépten-nyomon leárazásba, kuponnapba, Black Friday-be, Blue Monday-be, hiperhétfőbe botlunk, ami nekem kissé gyanús.

Jó üzlet vagy átverés?

A kérdés tehát adott: Ez valóban egy jó üzlet vagy szimpla átverés?
Egyrészt elgondolkodtató, hogy miért éri meg állandóan akciózni? Ha folyamatosan leértékelés van, akkor az nem leértékelés, hanem tartós árcsökkenés. Tehát, ha minden második héten egy márka húsz százalékkal olcsóbban adja a termékeit, akkor az bizony neki úgy megéri. Ha pedig megéri, akkor a teljes ár mondhatni átverés, nem?
Az egy dolog, amikor egy kifutó terméktől szeretne a gyártó megszabadulni és emiatt agyba-főbe csökkenti az árat, de amikor egy fix termék tényleg néhány hetente mindig akciós, az bizony elgondolkodtató.

A másik a bújtatott áremelés. Mi ez? Amikor a normál árat megemelik, mondjuk húsz százalékkal néhány napra, majd egy akció keretén belül visszacsökkentik, de csak tíz százalékot. Ez a valóságban azonban nem leértékelés, hiszen az eredeti árhoz képest még mindig tíz százalékkal drágábban tudjuk csak megvenni a terméket. Az áremelés pedig csak azért történt, hogy utána kibiggyeszthessenek a kereskedők egy hatalmas, piros SALE táblát – amely úgy vonzza az embereket, mint az éjjeli lepkét a lámpa fénye - a valójában megdrágult termékre.

Forrás: Shutterstock

Legyünk tudatosak

Persze mindezt nehéz nyomon követni olyan termékeknél, amelyeknek valójában nem ismerjük a pontos árát. Például a fentebb említett mosógépnél, amelyet jó esetben nem vásárolunk havonta, de még évente sem, így nem tudjuk, hogy az adott típus százezerbe vagy százhúszezerbe kerül, ennek következtében pedig fogalmunk sincs róla, hogy amikor meglátjuk a villogó akció feliratot, akkor az valódi árleszállítás vagy bújtatott áremelés. Mit érdemes tenni ilyenkor? Nézzünk körül más forgalmazóknál. Hiszen, ha azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb boltban a kiszemelt termék százezerbe kerül, de az akciót hirdető üzletben most százhúsz helyett megkaphatjuk potom száztízért is, akkor az az átverés kategóriájába tartozik.

Ruhanemű, piperecikk és gyakrabban vásárolt termékeknél már valamivel könnyebb a helyzet, hiszen ezeknek az árával nagyjából tisztában vagyunk. Ha a kedvenc fast fashion üzletünk kirakatában meglátjuk a „Mindenre -20%" feliratot, majd bemegyünk a boltba, jó eséllyel el tudjuk dönteni, hogy valóban ennyivel olcsóbb-e a kiszemelt pulóver.

Az árcédulát azért ilyenkor is lessük meg, mert engem már ért így is meglepetés...


A leárazások kapcsán pedig ne feledkezzünk meg a kuponokról sem! Ó, azok az áldott kuponnapok, amikor mindenki egymás nyakára taposva tolong az üzletekben és liheg a másik nyakába – még a vírus idején is – csak azért, hogy beválthassa az öt százalékos kedvezményt. Nem állítom, hogy a kuponok rosszak, sőt akad, amelyik kifejezetten jó üzletnek számít, mondjuk, ha pelenkát vagy mosogatótablettát vehetünk ötven százalék kedvezménnyel. Az megéri! Azért én is sorba állok a kasszánál húsz percet. De amikor a háromszáz forintos termékre kapok hét százalékot, ami számszerűsítve huszonegy forintot jelent... az komolyan megéri? Megéri, hogy tolakodjunk, lökdösődjünk és hagyjuk, hogy elsodorjanak minket azok az emberek, akik ilyenkor őrül fénnyel a szemükben, feltornyozott bevásárlókocsival az egész boltot meg akarják venni? Nekem nem, de mindenki eldöntheti maga.

Egy biztos, leárazás ide, akció oda, kupon amoda, legyünk tudatos vásárlók! Tájékozódjunk, figyeljünk és mérlegeljünk, mielőtt elvakít minket egy hatalmas, vörösre festett, villogó SALE tábla, mert egyáltalán nem biztos, hogy az általa hirdetett leértékelés jó üzlet – számunkra.

Te szereted a leértékeléseket?

SHE.HU Kibeszélő!
Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Katt IDE, és mondd el nekünk!

Nyitókép: Shutterstock

Mondd el Te mit gondolsz!

Neked mi a véleményed erről a cikkről? Egyetértesz vele, vagy teljesen máshogy látod? Csatlakozz a SHE Kibeszélő Facebook csoportunkhoz és mondd el nekünk!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.